Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Tuesday, October 20, 2009

Haji @ Kawin...Mana yang Didahulukan...??


Saya seorang pemuda yang masih bujang. Saya mempunyai sejumlah wang yang cukup untuk mengerjakan haji. Yang mana satu, saya pergi haji dahulu atau berkahwin..?? Apa yang patut saya lakukan..??

Berkata sebahagian ulama’ :
“Jika sekiranya anda memiliki sejumlah wang yang mencukupi untuk mengerjakan haji, dan dalam masa yang sama anda memerlukannya untuk membeli rumah kediaman atau untuk berkahwin, maka anda boleh mengdahulukan pembelian rumah atau berkahwin, dan menangguhkan kerja haji.”

Berkata Imam Malik rhm :
“ hendaklah mengerjakan haji…dan berdosa jika berkahwin atau membeli kediaman..”
Pendapat ini juga dipegang oleh Abu Hamid rhm daripada ulama Syafi’eyyah.

Manakala di sisi ulama Hanafiyyah :
“ Jika sekiranya berlaku pada bulan haji ataupun ketika penduduk negerinya sedang keluar mengerjakan haji, maka wajib ke atasnya mengerjakan haji. Adapun jika sekiranya sebelum perkara tersebut, dia boleh membelanjakan wang yang dimilikinya sebagaimana yang dikehendaki..”

Berkata Abu Yusuf rhm :
“ Tidak boleh mengjalankan urusan jual beli kediaman.. Jikalau dibimbangi kepada perbuatan zina dan bersangatan kemahuannya untuk berkahwin, maka hendaklah didahulukan perkahwinan…”

Kesimpulannya, jika sekiranya anda mempunyai kemampuan untuk kerja haji, akan tetapi anda berhajat untuk berkahwin kerana bimbang terjatuh dalam perzinaan, maka anda boleh menggunakan wang anda untuk berkahwin. Ini kerana keperluan untuk berkahwin sudah sampai masa, sedangkan kewajipan haji adalah secara bertempoh ( boleh ditangguhkan ). Jika sekiranya tidak dibimbangi perbuatan zina, maka mengdahulukan haji adalah lebih afdhal.Begitulah jika keadaan sebaliknya, maka berkahwin lebih afdhal.

No comments:

Post a Comment