Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Monday, October 12, 2009

‘Bulan’ Gerhana di Teluk Kemang

Kemenangan Isa Mempercepatkan Kejatuhan BN






Akhirnya BN mendapat juga kemenangan yang diidam-idamkan selepas tujuh kekalahan berturut-turut di Semenanjung Malaysia. Kemenangan besar Isa -dengan menyapu bersih kesemua lapan peti undi dengan majoriti 5435 sangat besar ertinya buat BN. Pemimpin-pemimpin BN mengisytiharkan ia merupakan sokongan buat idea 1 Malaysia yang dipopularkan oleh PM DS Najib. Sokongan rakyat kepada BN telah pulih, kata PM. Semangat ahli-ahli BN juga pulih, ujar PM dengan senyum lebar.

Berita kemenangan terpapar besar di muka depan akhbar-akhbar . Media massa dan siaran televisyen memperuntukkan sebahagian besar liputan mereka ke bagan Pinang. Ucapan tahniah tidak putus-putus masuk ke dalam ruangan kotak SMS, dan menjadi bualan di laman-laman sembang. Blog-blog, laman-laman sesawang dan portal-portal pro BN turut sama mengwar-warkan kejayaan Isa yang dikatakan mengembalikan maruah BN itu. Berita itu akan dijaja berhari-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan sehinggalah berlaku prk baru yang menyaksikan kekalahan BN, barulah hilang agaknya.



Bagi saya, kemenangan tersebut sebenarnya akan mempercepatkan lagi kejatuhan BN. Tidak keterlaluan, jika dikatakan BN akan hilang kerajaan dalam PRU 13 nanti selepas 50 tahun memerintah Malaysia mengikut jejak langkah LDP di Jepun. Tidak mahu mengulasi isu rasuah,penyelewengan PKFZ, kegagalan SPRM, kemerosotan ekonomi, mahupun isu politik yang lain. Cukuplah dengan krisis perpecahan yang sedang mengcengkam komponen-komponen utama BN walaupun media massa cuba menggelapkannya dan menyepaknya ke bawah permaidani. Kalau dah bangkai gajah, suatu masa pun akan busuk juga.

Berbeza dengan Pakatan Rakyat, barah perpecahan dalam BN sudah sampai tahap ke kelima. Tiada ubat lagi dan tiada rawatan penyembuhan. Hanya menunggu ajal. Krisis dalaman yang berlaku bukan hanya setakat ‘ribut dalam cawan’ , bahkan sudah dilondehkan ke luar ‘kelambu’ .


MIC :

1- Team Samy Vellu vs Team Subramaniam.. Tun M pun sudah keluar notis mendesak Samy Vellu ‘gulung tikar’ tanpa syarat. Penyokong Samy bertindak balas, sampai ada perwakilan MIC yang mencadangkan gambar Tun M dikalung dengan selipar.
2- DS Najib yang menyindir pimpinan MIC pun turut dipulangkan buah paku keras yang sama oleh Presidennya. DS Najib yang tak puas hati, menaja pula Parti Makkal Sakti sebagai tekanan kepada MIC.
3- Subramaniam akan ambil tindakan undang-undang terhadap penyelewengan dalam pertandingan merebut jawatan TiM Pres MIC

MCA :

1- Team Ong Tee Keat vs Team Dr Chua Soi Lek ;
Presiden MCA, Ong Tee Keat kalah dalam usul undi tidak percaya terhadapnya. Dr Chua Soi Lek, bekas Timb Pres MCA turut gagal kembali ke jawatannya.
2- Muncul kumpulan ketiga yang mendesak Ong dan Chua berundur. Manakala setiap kumpulan tetap tidak mahu mengalah.
3- Persaingat sangat sengit. Setiap usul yang dipertandingkan hanya menang dengan ‘simple majority’ sahaja.



UMNO :

1- Umum sudah tahu pergeseran Tun M dengan Pak Lah hingga membawa Tun M dan juak-juaknya mengisytiharkan keluar BN. Rasanya dendam tersebut akan dibawa sampai ke mati. Tidak ada tanda-tanda Tun M kendur dengan serangan-serangan bisanya. Makin tua, makin tajam.
2- Krisis perebutan jawatan MB di Terengganu antara Team Mat Said dan Idris Jusoh
3- Krisis yang hampir sama antara Dr Md Isa Sabu dan Shahidan Kasim di Perlis
4- Dan sekarang kemenangan Isa yang begitu menyerlah pastinya akan menggugat Mohd Hassan di kerusi MB. Permainan cah keting akan bermula. Takkanlah Isa yang sebegitu hebat dan berpengalaman layak duduk di bawah junior yang baru belajar politik. Dalam masa yang sama prestasi Mohd Hassan di NS tidak begitu membanggakan… Tengoklah senyuman tawar Mohd Hassan semasa pengisytiharan kemenangan di sebalik senyuman lebar, sorak-sorai, pemimpin-pemimpin UMNO yang lain.

No comments:

Post a Comment