Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Wednesday, October 21, 2009

Buat Pinjaman Bank Untuk Haji

Soalan : Saya ingin mengerjakan haji ke Baitullah Al-Haram. Saya berniat untuk meminjam daripada bank bagi menunaikan kefardhuan tersebut. Sebagaimana yang diketahui, bank tersebut akan memperolehi sejumlah faedah( bunga). Adakah haji tersebut diterima atau tidak..??



Jawapan : Sesungguhnya Allah Taala mewajibkan haji ketika seseorang itu memiliki kemampuan harta, sihat tubuh badan serta terjamin keselamatan. Sedangkan anda dalam situasi tersebut, dikira tidak berkemampuan dari segi harta…Niat anda untuk mengerjakan haji dengan ikhlas ditambah lagi dengan kesabaran, pastinya Allah akan menyampaikan impian anda .

Ini kerana pinjaman yang anda buat melibatkan faedah ( riba ) akan menyebabkan haji anda tidak diterima walaupun kefardhuan haji dikira telah gugur daripada anda. Tidak ada pahala daripada haji anda, dan dalam masa yang sama anda tidak akan dibalas di Akhirat dengan balasan dosa orang yang meninggalkan haji.

Sebaiknya, anda tidak menggunakan cara yang tersebut. Sesungguhnya Allah itu sangat elok, dan menyukai perkara-perkara yang elok. Pada satu masa nanti, Allah pastinya akan merealisasikan cita-cita anda…

Jawapan oleh : Syeikh Dr Nasr Farid Washil – mantan Mufti Besar Mesir

No comments:

Post a Comment