Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Monday, October 5, 2009

Tsunami Indonesia...Ujian atau Bala..??

Minggu ini, di mana-mana sahaja, perbincangan tertumpu kepada ‘Kiamat Kecil’ yang berlaku di seputar Asia Tenggara, terutamanya di Indonesia… Apakah rahsia di sebalik ‘amukan alam’ yang telah mengorbankan ribuan manusia tanpa membezakan kanak-kanak kecil, orang-orang tua dan orang-orang yang tidak berdosa…Kemusnahan tersebut memusnahkan kehidupan terutamanya di negara jiran kita, Indonesia.. Pelbagai pandangan dikeluarkan berkenaan sebab-musabab yang berlaku beserta alasan dan hujah untuk menyokong pendapat masing-masing..

1- Ada yang mengatakan ia adalah bala akibat maksiat dan kejahatan begitu berleluasa di sana. Murtad dan kesyirikan , kahwin campur antara agama, hiburan melampau, dan kebejatan gejala sosial sangat berleluasa di sana.
2- Pembalasan Tuhan akibat pembunuhan Nordin Mat Top, tokoh JI di Asia Tenggara.
3- Bala Allah akibat keangkuhan pemerintah Indonesia melanggar nasihat MUI supaya tidak membenarkan pelakon lucah Jepun ‘Miyabi’ datang ke Indonesia bagi menjalani pengambaran di Indonesia.
4- Balasan Allah terhadap polemik yang tidak wajar, seperti pertelingkahan mengenai lagu Terang Bulan dan tarian Pendet yang menonjolkan bahagian dada penarinya. Sungguh lucah. Pihak yang menggelarkan diri mereka sebagai BENDERA melancarkan kempen Ganyang Malaysia dan mengancam membunuh rakyat Malaysia dengan buluh runcing di Dipenegoro.


5- Satu ujian Allah kepada hamba-hambanya dan bukannya sebagai satu bala akibat dosa-dosa.
6- Bencana alam akibat pergerakan kerak bumi . Suatu fenomena alam yang tiada kaitan dengan pembalasan Tuhan.
7- Kesan pencemaran alam dan aktiviti-aktiviti yang merosakkan struktur bumi.
8- Mereka mendakwa gempa bumi terbaru yang melanda Sumatera adalah disebabkan oleh Presiden yang membawa 'kecelakaan', bukan kerana plat tektonik yang beralih. Susilo yang lebih dikenali dengan singkatan namanya, SBY sudah lama dibelenggu desas-desus bahawa beliau membawa nasib malang dan sering menimbulkan sindiran tajam bahawa SBY bermaksud 'Selalu Bencana Ya'.
9- Disebabkan tarikh lahir presiden Indonesia, SBY akan sentiasa menarik bencana ke negara ini, berdasarkan Primbon (takwim mistik Jawa)."Lihat nombor-nombor dalam tarikh lahirnya, 9 September, 1949, itu menandakan sial.”

Perbincangan ini mengingatkan saya kepada sindiran sinis yang diucapkan oleh guru saya, Syeikh ‘ImaduddinAhmad ‘Affat ketika berlaku bencana Tsunami pada Disember 2005. Ketika itu pelajar-pelajar sedang berada dalam majlis pengajian Feqah. Apabila pelajar-pelajar tidak dapat menjawab soalan-soalan yang diajukan yang menunjukkan prestasi yang tidak memberangsangkan dalam pengajian beliau menempelak ;
“ Boleh jadi dengan sebab kecuaian kamu dalam belajarlah, berlakunya Tsunami di Asia Tenggara ..”

No comments:

Post a Comment