Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Saturday, October 24, 2009

Ribut Dalam Cawan @ Retak Menanti Belah..??


Ketika UMNO dilihat semakin ‘segar’ selepas EGMnya, yang sebelum ini mendapat suntikan semangat hasil kemenangan di Bagan Pinang, beberapa perkembangan dalam PAS dilihat suatu yang mengejutkan. Kenyataan Tuan Guru Nik Abd Aziz dalam blognya yang meminta diadakan EGM bagi menyelesaikan kemelut dalaman parti tersebut benar-benar mengelirukan semua pihak..

”Ia terlalu dalaman”, ujar ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasruddin Tantawy.

Ada reaksi yang menyokong EGM, ada yang menolak dan kebanyakannya, mengambil sikap tunggu dan lihat. Ada yang menyerahkan kepada pihak kepimpinan tertinggi dan tak kurang juga yang inginkan penjelasan daripada Tg Nik Aziz sendiri sebelum membuat apa-apa kesimpulan.

Walaupun, dalam politik, perbezaan pendapat adalah biasa. Namun, kronologi khilaf pada kali ini ia agak luarbiasa. Terutamanya, apabila PAS sudah mula mendapat tempat dalam persada politik tanahair dan diwar-warkan sebagai ‘Government in Waiting’ bersama komponen Pakatan Rakyat yang lain. Malah ada penganalisis politik yang menyifatkan PAS sebagai kingmaker dalam politik Malaysia.

Media-media utama menghalakan tumpuan dan serangan mereka pada PAS sekarang ini. Begitu juga dengan liputan di laman-laman sesawang, forum, sembang, blog turut sama menjadi medium meluahkan pendapat. Maklumat disampaikan begitu pantas bagaikan dunia dah bertukar menjadi kampung kecil.

Mungkin sebahagian ahli dan pimpinan UMNO bersorak gembira dengan perkembangan terbaru ini. Tak kurang juga yang bersimpati. Bagi penyokong Pakatan Rakyat dan ahli-ahli PAS seluruh negara, mereka mengharapkan pimpinan PAS segera menyelesaikan isu ini dengan penuh hikmah dan melakukan yang terbaik..

Perpaduan demi memartabatkan Islam mesti melangkaui batas politik, agama bangsa dan titik bengit pertikaian pendapat. Jikalau PAS berpecah-belah dan terkubur , siapa yang akan mewakili kepentingan-kepentingan Islam secara konsisten di Parlimen. Ketika UMNO sudah dengan memulakan slogan 1 Malaysia dan parti-parti lain dengan agenda nasional yang lain.

Buat ahli-ahli dan penyokong PAS, mereka mesti terus bekerja di posisi masing-masing dan berdoa. Serahkan urusan kepimpinan kepada pucuk pimpinan.Umpama penyokong pasukan bolasepak. Teruskan sorakan, sokongan dan paluan gendang. Tapi, jangan runtuhkan pagar, atau sampai baling botol dan batu ke tengah padang.

Insyaallah,seperti kata seorang sahabat : “ Allah akan melindungi perjuangan ISLAM yang dibawa oleh PAS..”

No comments:

Post a Comment