Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Monday, October 5, 2009

Kiamat Kecil di Asia Tenggara


Minggu berdarah..

MANILA, Filipina 27 Sept : Para penyelamat hari ini menggali mayat-mayat yang tertimbus dalam banjir lumpur selain merangkak untuk menyelamatkan mangsa- mangsa yang terselamat yang berada di atas bumbung selepas ribut tropika Ketsana menghentam utara Filipina. Lebih 106 orang terbunuh atau hilang dalam banjir terburuk pernah berlaku di negara itu dalam tempoh lebih empat dekad.

Dusun Pulau Aik, Padang Pariaman -30 Sept : Kira-kira 400 orang yang sedang menghadiri satu majlis pernikahan dikhuatiri hilang ditelan bumi di ketika gempa bumi berkekuatan 7.6 skala Richter melanda Sumatera Barat pada 5.16 petang 30 Sept.

PAGO PAGO (Samoa Amerika): Sekurang-kurangnya 113 orang terkorban apabila satu gempa bumi kuat berlaku di Lautan Pasifik mencetuskan tsunami yang melanda kepulauan Samoa dan Tonga awal pagi ini.

PARIAMAN (SUMATERA BARAT): Kira-kira 30 kanak-kanak yang sedang mengaji al-Quran di sebuah masjid adalah antara lebih 200 orang yang terkorban akibat tanah runtuh yang melenyapkan Kampung Lubuk Laweh Tandikek di sini dalam gempa bumi, Rabu lalu.

MANILA 4 Okt. - Tanah runtuh akibat hujan lebat yang dibawa oleh Taufan Parma telah meragut nyawa 13 orang mangsa di dua perkampungan di utara Filipina, menjadikan jumlah mangsa yang terkorban akibat taufan itu setakat ini meningkat kepada 17 orang.

BANGALORE 4 Okt. - Sekurang-kurangnya 207 orang terkorban, manakala beratus-ratus ribu lagi penduduk di selatan India terpaksa dipindahkan selepas rumah mereka hanyut akibat banjir.

HANOI 4 Okt. - Jumlah kematian akibat bencana Taufan Ketsana di Vietnam meningkat kepada 162 orang hari ini, manakala 616 lagi cedera dan 13 lagi dilaporkan hilang.

Gegaran-gegaran, rebut taufan, hujan lebat dan banjir , juga turut dirasai di seluruh Malaysia.. Gelombang amukan alam ini masih belum reda..dan bakal datang lagi mengikut para pengkaji dan ramalan cuaca..

No comments:

Post a Comment