Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Wednesday, October 14, 2009

‘Dail’ 24434.... Talian Hapus Dosa


Terkejut dengan satu mesej yang masuk ke kotak SMS hansetku ; “ Dail ##### untuk saksikan foto dan video hangat daripada supermodel, IFA ####, Caj RM 0.50 …” Begitulah lebih kurang bunyi mesej yang dihantar kepadaku sebagai pelanggan talian CELCOM tanpa apa-apa permintaan sebelumnya. Sudah dua kali aku menerima mesej yang sama. Entah apa kandungan gambar dan video yang hangat sebagaimana didakwa, aku pun tidak tahu dan tak ambil peduli. Mungkin yang mempamerkan aksi seksi atau susuk tubuh munggil seorang wanita supermodel agaknya. Persetankan..!

Dosa sendiri dah banyak dan tak tertanggung..Nak tambah lagi dengan talian-talian berbayar yang penuh dengan hiburan-hiburan kosong… Tu belum campur dengan bermacam-macam promosi muat turun lagu-lagu, ringtones, lawak bodoh, ramal- nasib, dan judi. Wang habis, dosa pun bertambah. Dunia rugi, akhirat pun gagal.

Mengapa tidak di ’dail’ saja talian ilahi ‘ 24434’ :
“Wahai jiwa yang kosong. Kau dail saja nombor ni, gerenti bahagia dunia akhirat. Kau boleh ‘online ilahi’ 24 jam kalau kau mahu.”

Solat subuh dua rakaat di waktu pagi = 2
Solat zohor empat rakaat di tengahari = 4
Solat Asar empat rakaat di waktu petang = 4
Solat Maghrib tiga rakaat di kala senja = 3
Solat Isyak empat rakaat di waktu malam = 4


"Dari Abi Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Solat lima waktu dan solat Jumaat hingga Jumaat berikutnya adalah penebus dosa antara jarak waktu-waktu solat itu, selama dijauhinya dosa-dosa besar." (Hadis riwayat Muslim)

Pastikan anda me’nekan’ kelima-lima nombor itu dengan cukup dan sempurna . Kalau gagal, maknanya nombor yang anda dail itu tiada dalam talian Akhirat dan tidak sampai kepada Allah.

No comments:

Post a Comment