Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Sunday, October 4, 2009

"Engkau Bercakap Berkenaan Ilmu dan Kemudian Ketawa…??"

Bahana Ketawa melampau..(2)


Imam Abu Hanifah berkata :
“Aku pernah ketawa sekali dan sangat menyesal atas kejadian itu (ketawa), iaitu ketika aku berdebat dengan Amr bin Ubaid Al-Qadari ( penganut Qadariah) yang tidak percaya kepada takdir Allah yang sudah selesai. Ketika saya merasa akan menang, saya ketawa.

Maka Amr berkata ;
“ Engkau bercakap mengenai ilmu dan ketawa, maka saya tidak akan berhujah denganmu selama-lamanya.”

Abu Hanifah ra kemudiannya menyesal dan berkata :
“ Sekiranya saya tidak tertawa, pastinya saya dapat mengalahkannya daripada berpegang dengan fahaman yang dibawanya, sehingga menjadi suatu kebaikan bagi ilmu.”

Ibnu Abbas ra berkata :
“ Sesiapa yang tertawa ketika berbuat dosa, ia akan menangis ketika akan masuk neraka.”

No comments:

Post a Comment