Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Monday, August 31, 2009

Nak Kaya..?!?


Perjalanan dari Bukit Guntung ke Bukit Gantang memang jauh. Namun, untuk merasai kehangatan kempen pilihanraya prk 059, sanggup kuredahi juga. Melalui bukit bukau, hutan rimba dan lebuh raya yang tak putus-putus memang memenatkan. Jarang sekali bertemu manusia di sepanjang perjalanan. Bila tiba waktu malam, ia bertukar sepi dan menyeramkan bagaikan lorong berhantu .

Sampai di pintu tanda masuk Cameron Highlands, ada seorang tua melambai tangan, mengisyaratkan minta pertolongan untuk menumpang.

Tanpa berfikir panjang, aku memperlahankan kereta dan berhenti betul-betul di tepi orang tua tersebut :

“ Nak ke mana pakcik, malam-malam ni..?”. Aku bertanya ringkas.
“ Pakcik nak tumpang ke Kampung Raja..boleh nak..?” katanya dalam nada merayu.

Ku perhatikan susuk tubuhnya dari atas ke bawah. Di tangan kanannya ada satu bungkusan plastik. Rasa belas kasihan menerpa diri.

“ Baiklah. Naiklah pakcik..Lagipun kebetulan saya pun nak lalu jalan yang sama..” Ujarku berterus terang.

Mula-mulanya aku tak syak apa-apa. Lagipun, orang tua tersebut hanya diam sahaja.

Ketika kereta mula menghampiri perkampungan kampung Raja, tiba-tiba dia bersuara :

“ Anak nak kaya ?” Soalnya dalam nada garau.

“ A’ah..apa pakcik ?” Mencari kepastian.

“Anak nak kaya..?” Soalnya lagi.

“Tak naklah pakcik..”. Jawabku jujur..Pelik pula soalan orang tua ni..gerutu hati kecilku.

“Betul ke..anak nak kaya tak…?” Desaknya bersungguh-sungguh.

Kali ni aku mengdiamkan diri..Patut ke aku menumpangkan orang tua ni..rasa menyesal mula menerpa diri..

“Anak nak kaya…?” Suaranya kian lemah seakan-akan berputus asa.

“Takpelah pakcik..hidup sederhana pun dah cukup..” Jawabku tegas.

Akhirnya dia diam.

“Kat depan tu sikit nak, turunkan pakcik kat situ..” Arahnya serius.

Aku akur dengan permintaannya..Turun saja dari kereta..Sebelum menutup daun pintu, dia bersuara lemah,
“Pakcik ada tinggalkan kaya dan roti kat belakang tu..Makanlah ye nak…Assalamualaikum.”

"Waalaikumussalam..@#%$*!?>/&$(%#@#@$%&^%*&^?>&%$#^!@~>."

Nota : Kampung Bukit Guntung - dalam DUN Tepoh, K.Nerus, Trg...Bukit Gantang- diwakili IR DS Nizar jamaluddin

No comments:

Post a Comment