Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Tuesday, August 11, 2009

Keajaiban Al-Ma'thurat

Al-Ma’thurat ialah merupakan himpunan zikir yang daripada hadis-hadis pilihan yang ma’thur daripada Rasulullah SAW.
Al-Imam Asy-Syahid Hassan Al-Banna telah menyusunnya dengan begitu baik, yang asalnya merupakan amalan ahli-ahli zikir.

Al-Ma’thurat bukan sesuatu yang asing bagi anggota-anggota usrah dalam mana-mana gerakan Islam. samada di peringkat kampung, sekolah, mahupun universiti. Ketika berada di Universiti Al-Azhar cawangan Dumyat, di bawah seliaan Biro Dakwah, Dewan Perwakilan Mahasiswa Dumyat, semua ahli digalakkan menyertai usrah.

Pada peringkat awal, naqib usrah kami, Ustaz Syarifuddin bin Daud mengtaklifkan semua ahli usrah untuk menghafal dan mengamalkan zikir ma’thurat pada setiap pagi dan petang. Apa yang menarik untuk dikongsikan, ialah kisah pengalaman yang beliau alami sendiri sebelum dan selepas mengamalkan Al-Ma’thurat.

Beliau bercerita bahawa pernah mengalami gangguan dan sakit misteri. Beliau dapat melihat disekelilingnya pelbagai makhluk yang ganjil seperti bukan di alam biasa. Ada yang mempunyai belalai, hodoh dan pelbagai bentuk yang sangat asing.

Katanya, ia mungkin akibat mengamalkan satu amalan yang disebut ‘ Bismillah Enam’. Namun, Alhamdulillah, setelah mengamalkan Al-Ma’thurat, beliau pulih kembali.

Ceritanya lagi, bapa saudaranya pernah terlibat dalam satu kemalangan teruk. Tetapi, beliau tidak mengalami kecederaan serius. Mungkin juga dengan izin Allah, apabila mengamalkan zikir Al-Ma’thurat.

Bagi orang beriman, ia bukan satu yang pelik. Ini memandangkan kandungan zikir Al-Ma’thurat yang mengandungi zikir-zikir pelindung, selawat dan doa-doa daripada hadith-hadith shahih.

No comments:

Post a Comment