Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Sunday, May 16, 2010

Terima Kasih Nabi SAW...Terima Kasih Cikgu...




RASUL TERULUNG, MURABBI TERAGUNG

Membaca karangan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah, ‘ Ar-Rasul Al-Mu’allim’ yang padat dengan dalil-dalil mengesahkan bahawa Rasulullah SAW adalah guru yang paling hebat di dunia ini. Saya tidak ada buku tersebut sebab tiada duit nak membelinya ketika di Mesir lantaran cetakannya yang diimport, berkualiti sesuai dengan harganya. Saya cuma ada buku versi Bahasa Melayu yang telah diterjemah dan disusun oleh Ustaz Shuhadak Mahmud ‘ Rasul Terulung, Murabbi Teragung’ terbitan PMRAM tahun 2002.

Apa yang dicatat oleh pakar-pakar pendidikan moden sebagai strategi, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran yang berkesan sebenarnya telah dilaksanakan oleh Nabi SAW sejak 1400 tahun dahulu, mahupun para Anbiya’ dan Rasul sebelum Baginda SAW lagi. Bahkan, jauh lebih hebat dan berkesan walaupun tanpa kecanggihan bahan bantu mengajar seperti di zaman moden ini.

Ilmu Pendidikan, Psikologi, Pedagogi dan teori-teori pengajaran yang diajarkan di Institut Pendidikan Guru pada hari ini sebenarnya telah wujud ( walaupun tanpa istilah yang sama ) sejak sekian lama di zaman Nabi SAW samada secara kebetulan ataupun tidak. Lebih daripada itu, banyak aspek tarbiyyah Nabi SAW yang tidak dapat ditandingi. Umpamanya sebagi satu contoh, dalam membicarakan berkenaan tanda-tanda Kiamat dan hadis-hadis pemberitahuan berkenaan akhir zaman. Tiada guru yang mampu melangkauinya.

Kalau pada hari ini 16 MEI, pelajar-pelajar sekolah di Malaysia meraikan Hari Guru, sebagai mukmin jangan kita lupa mengenang kehebatan dan jasa Baginda SAW yang sebenarnya mahaguru bagi segala guru-guru di dunia ini. Bukan hari ini sahaja, tapi setiap detik waktu sebagai tanda kecintaan kepada baginda SAW. Sabda Nabi SAW :
“ Sesungguhnya aku diutuskan sebagai seorang guru yang mendidik…”

Sabda Nabi SAW lagi :
“ Sesungguhnya Allah Taala tidak mengutuskan daku untuk menyukarkan dan tidak pula sebagai pencari kesilapan, sebaliknya Allah mengutuskanku sebagai seorang guru yang memudahkan.”

Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan, ahli keluarga Baginda dan para Sahabat, Salafussoleh, ulama-ulama dan para Masyayikh..
Semoga Allah membalas jasa-jasa para guru yang mendidik kita sejak dari kecil sehinggalah besar dengan sebaik pembalasan…Amin.

TERIMA KASIH CIKGU

No comments:

Post a Comment