Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Monday, May 10, 2010

KALAU SUDAH TIADA MALU...


Matan Hadis :

Sabda Nabi Muhammad SAW :

“Sesungguhnya di antara perkara yang sampai daripada perkataan Kenabian yang awal ialah, apabila kamu tidak malu, maka perbuatlah apa yang engkau kehendaki.”

Maksud hadith :

Jika sekiranya engkau tiada sifat malu, maka perbuatlah apa yang kamu kehendaki, sesungguhnya Allah akan membalas dengan balasan yang berat.

Takrif malu ialah menahan diri daripada melakukan sesuatu perkara yang aib. Ataupun meninggalkan daripada melakukannya kerana bimbang dicela.

Malu ada dua ;

1-Fitrah : mengangkat darjat orang yang memilikinya kepada akhlak yang tinggi. Ia merupakan sumber iman. Sabda Nabi SAW :
“ Malu itu adalah satu cabang daripada cabang-cabang keimanan.”

2-Malu yang diusahakan : Hasil daripada ilmu, ibadah dan makrifatullah. Juga dengan muhasabah dan tafakkur dengan nikmat-nikmat dan ciptaan Allah.

Malu yang terpuji ialah yang membawa kepada kebaikan. Sebaliknya, malu tidak bertempat seperti malu bertanya, malu bekerja adalah alamat kepada lemah iman.

Malu adalah hiasan wanita Muslimah

Buah iman adalah iffah. Kata ahnaf bin Qis ra : Dua perkara yang tidak akan terhimpun pada seseorang ; Maruah dan menipu. Dan bagi maruah itu ada beberapa buah : benar, setia, malu dan iffah.

Lawan sifat malu, adalah tidak kisah pada keaiban dan celaan sehingga tahap bermegah-megah dengan kejahatan.

Kewajipan ibu bapa sangat besar dalam mengtarbiyyah anak-anak supaya bersifat malu. Mengjauhi hiburan-hiburan, budaya kuning, bahasa kesat, mengjauhi kawan yang jahat, dsbgnya.

Kesimpulan ;

Sifat malu tidak membawa melainkan kebaikan. Orang yang tiada sifat malu, tidak boleh diharapkan kebaikan daripadanya.

Siapa yang bersifat pemalu, banyak kebaikannya. Siapa yang kurang sifat malu. Kuranglah kebaikannya.

Sabda Nabi SAW : “ Kebajikan itu ialah akhlak yang mulia, dan dosa itu ialah apa yang meragukan hatimu dan engkau tidak suka dilihat oleh manusia.”

Tiada malu dalam mendalami hukum-hakam agama

Realiti yang berlaku pada umat Islam adalah berbeza.

Nabi Muhammad SAW adalah ikutan yang terbaik. Nabi Muhammad SAW lebih malu dari anak dara.

No comments:

Post a Comment