Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Thursday, May 13, 2010

SERIBU NYAWA UNTUK ISLAM - SAID NURSI




“ Adakah kamu juga mahu undang-undang Islam dilaksanakan ?” tanya hakim Khurshid Pasha kepada Badi’uzzaman Said Nursi, sebaik sahaja selesai menjatuhkan hukuman mati ke atas 19 orang sahabat perjuangannya.
Dengan tenang Said Nursi menjawab : “ Andainya saya dikurniakan seribu jiwa, saya akan korbankan semuanya demi menegakkan undang-undang Islam. Kerana ia adalah sumber kebahagiaan, keadilan dan kebaikan yang hakiki.

Perbicaraan yang sedang berlangsung itu telah disaksikan oleh beribu-beribu orang rakyat Turki. Said Nursi dihadapkan ke mahkamah tentera atas tuduhan turut terbabit dalam pemberontakan mahu menggulingkan kerajaan untuk menegakkan undang-undang Islam di Turki.
Walaubagaimanapun, perbicaraan itu terpaksa ditamatkan begitu sahaja apabila pihak penuduh gagal membuktikan bahawa Said Nursi juga terlibat dalam pemberontakan pada 13 April 1909 itu.

Selepaskan dibebaskan, Said Nursi pun meninggalkan Istanbul dan kembali ke Van. Pada awal tahun 1911, beliau meluangkan masanya untuk membuat lawatan ke Syria. Beliau berpeluang menyampaikan syarahan di Masjid Umayyah yang terletak di Damsyik.
Antara syarahannya yang menarik adalah : “ Saya hendak memberitahu seluruh dunia bahawa masa depan dunia untuk Islam. Kebenaran iman dan akhlak akan tertegak. Kekerasan, kedegilan, dan serangan-serangan musuh akan ditewaskan oleh pedang akhlak dan kebenaran bersama-sama kemajuan duniawi yang kita capai.”

No comments:

Post a Comment