Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Wednesday, May 19, 2010

NURSI : MENGARANG KITAB TAFSIR KETIKA PERANG BERKECAMUK




Ketika tercetusnya perang Tripoli ( 1911 ) Said Nursi turut melibatkan diri. Begitu juga dalam perang Balkan yang berlaku pada tahun 1912. Dua tahun kemudian, berlaku pula Perang Dunia Kedua. Said Nursi dengan rela hati menawarkan diri untuk mempertahankan Turki dalam perang tersebut. Beliau berjuang melawan tentera-tentera Rusia.

Meskipun Said Nursi dan orang-orangnya telah mempersembahkan gaya perjuangan yang terbaik. Namun, kemaraan tentera musuh gagal dihalang. Sepanjang tempoh peperangan, Said Nursi telah mempamerkan nilai keberanian yang sungguh luar biasa. Beliau berjalan di medan peperangan tanpa rasa gementar. Beliau juga tidak berminat mencari perlindungan, meskipun beliau patut berbuat demikian.

Pernah berlaku, peluru musuh langsung tidak memberi bekas kepada tubuh Said Nursi. Apabila ditanya orang, beliau pun menjawab, “ Andainya seseorang itu berada di bawah perlindungan Allah Yang Maha Berkuasa, bukan sahaja peluru biasa tidak dapat memusnahkannya, bahkan peluru meriam juga.”

Salah satu kehebatan Said Nursi dalam menyerlahkan keberaniannya, beliau sempat mencuri waktu untuk mengarang kitab ketika peperangan sedang berkecamuk. Antaranya, ialah sebuah kitab tafsir Al-Quran yang berjudul ‘Isyaratul I’jaz’.

No comments:

Post a Comment