Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Sunday, September 19, 2010

Andai Dosa Aku 20,000 Kali Sehari..



Ibnu al-Jauzi menghikayatkan dalam kitab Mawa’iz, bahawa suatu hari, seorang ulama tabi’in yang bernama Taubah bin al-Muallim sedang muhasabah dirinya. Ia menghitung lama hidupnya di dunia, ternyata usianya telah mencapai 59 tahun. Ia lalu menghitung dalam bilangan hari, ternyata ia telah melalui 21,500 hari. Ia lalu berteriak sambli berkata, “Duhai celakanya diriku! Aku akan menemui Allah dengan membawa 21,500 dosa (jika satu hari berdosa satu kali). Bagaimana jika ternyata aku berdosa setiap hari sebanyak 20,000 dosa?!” Ia lalu pengsan dan tidak lama kemudian meninggal dunia. Lalu ada suara yang berkata, “Duhai, itu adalah satu lompatan ke syurga firdaus!”





Abu Darda’ ra, seorang sahabat Nabi SAW berkata, “Sesungguhnya perkara yang paling aku takuti apabila aku berdiri untuk dihisab nanti adalah jika dipersoalkan : “Engkau telah memiliki ilmu, lalu apa yang telah engkau lakukan untuk ilmumu itu?”

Seorang sahabat Nabi SAW yang lain bernama Ka’ab bin Malik, ia berkata, “Andai seseorang memiliki amalan ibadah tujuh puluh orang nabi, nescaya pada hari itupun ia tetap khuatir tidak akan selamat.”

Hassan al-Basri ra berkata, “Aku pernah menjumpai sekelompok manusia yang andaikan mereka telah menginfakkan sebilangan pasir ini (di jalan Allah), mereka tetap takut tidak akan selamat daripada kengerian hari itu.”

1 comment:

  1. salam... subhanallah entri yang begitu membekas.. mohon share & copy yer.. (teruskan menulis... mudahan ada khair & manfaat buat jiwa-jiwa yang membaca) ALLAHUMMAGHFIRLI WA LI UMMATI MUHAMMAD AJMA'IIN.. ameen!

    ReplyDelete