Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Tuesday, July 13, 2010

Banyakkan Sujud Jika Mahu Sesuatu


Imam Muslim meriwayatkan daripada Rabi'ah bin Ka'ab al-Aslami seorang khadam Rasulullah SAW dan beliau termasuk salah seorang ahlus suffah. Katanya ; " Pernah aku bermalam bersama Rasulullah SAW, lalu mengambilkan air untuk wudhuk Baginda dan melayani keperluan Baginda lainnya. Setelah itu Baginda bersabda : Mintalah kepadaku. Aku berkata : Aku memohon kiranya aku boleh menemani Tuan di dalam syurga kelak. Baginda berkata : Adakah permintaan selain itu ? Aku menjawab : Hanya itu saja. baginda bersabda : Jika begitu, perbanyakkanlah olehmu sujud, kerana dengan hanya memintanya kepadaku saja, hal itu mustahil terwujud." - Riwayat Muslim.

No comments:

Post a Comment