Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Wednesday, November 4, 2009

Al-Qardhawi : Niqab, Tidak Wajib & Bukan bid'ah..


Petikan daripada ruangan fikrah, akhbar Harakah, 2-5 NOV 09

Doha ( Qatar ) : Presiden Persatuan Ulama Antarabangsa, Syeikh Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi, menyatakan kehairananannya dengan pandangan sesetengah pihak yang melarang golongan wanita daripada memakai purdah atas pelbagai alas an, tetapi pada masa yang sama membenarkan mereka memakai ‘skirt’ yang menampakkan sebahagian aurat mereka.

Beliau berkata demikian dalam program secara langsung ‘Syariat dan Kehidupan’, salah satu rancangan stesen televisyen popular, al-jazeera Qatar.
Dalam rancangan itu, Syeikh Al-Qardhawi menjelaskan, bahawa pemakaian purdah bukanlah satu kefardhuan ke atas Muslimat kerana menutup muka bagi mereka bukanlah wajib, akan tetapi tetap satu pilihan yang baik bagi mereka yang mahu memakainya.

Beliau berkata demikian sebagai menyangkal tindakan segelintir ahli ilmu yang beria-ria melarang pemakaian purdah di kalangan Muslimat termasuk para pelajar perempuan yang masih memakai ‘skirt’ dan hampir telanjang tidak dilarang.

Beliau bimbang larangan yang dibuat itu sebahagian daripada kempen mensekularkan sistem pendidikan yang meragut kebebasan berpakaian di kalangan Muslimat dan pelajar perempuan yang tidak menghadapi apa-apa masalah sebelum ini.

Menurut Al-Qardhawi, isu pemakaian purdah di kalangan Muslimat tidak mendapat persetujuan fuqaha, ada di kalangan mereka yang mewajibkan pemakaian purdah khususnya terhadap wanita yang memiliki paras rupa yang cantik dan menawan yang boleh menggoda iman lelaki yang melihatnya. Dan ada pandangan yang mengatakan ia harus sahaja.


Beliau juga menyangkal pandangan sesetengah pihak yang mengatakan bahawa purdah bukan dari ajaran Islam, pandangan ini tidak tepat dan salah, kerana ia ada dalam pandangan imam-imam mazhab seperti Syafi’e dan Hambali. Beliau mengkritik keras terhadap larangan tersebut, tetapi beliau mengingatkan para pelajar perempuan yang berpurdah adalah dibolehkan menanggalkan purdah dalam kelas jika tidak ada pelajar lelaki di situ, tetapi apabila kelas bercampur antara lelaki dan perempuan, adalah menjadi hak mereka untuk tidak menanggalkannya.

Terdahulu, Syeikh Yusuf al-Qardhawi yang sifatnya sebagai Presiden Persatuan Ulama Islam Antarabangsa menyatakan pendirian dan sikap persatuan berkenaan terhadap tindakan Presiden Perancis, Nicholas Sarkozy yang mengarahkan secara keras supaya para pelajar perempuan di negara itu tidak dibenarkan memakai purdah.
Islamweb.net

No comments:

Post a Comment