Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Sunday, November 8, 2009

‘Ciuman Maut’ buat Tuan Guru…






Dr Abd Aziz Bari dan Us Abd Ghani Shamsudin dalam satu program anjuran PMRAM di Kaherah..

Saya mulakan dengan satu syair Arab :

وكم من عائب قولا صحيحا ، وأفته من الفهم السقيم

Ramai orang benar cakapnya diaibkan, puncanya ialah daripada kefahaman yg 'sakit'


Tidak pernah saya membaca ulasan politik yang lantang mengkritik peribadi Tuan Guru Dato Seri Haji Abd Hadi Awang sebagaimana yang ditulis oleh seorang pakar undang-undang, Prof Dr Abd Aziz Bari. Hatta daripada penulis UMNO sekalipun, tidak ramai yang selancang itu.

Saya memang mengkagumi penulisan beliau dalam bidang perundangan dan turut meminati kolum politik beliau dalam akhbar Sinar Harian. Namun, setelah membaca artikel beliau pada 19 Oktober yang lalu dalam akhbar yang sama, saya merasa tawar hati dan tertanya-tanya, apakah motif sebenar di sebalik serangan-serangan tajam beliau terhadap Presiden PAS itu.

Mungkin tulisan itu lahir daripada keprihatian dan harapan beliau terhadap PAS yang semakin mendapat tempat dalam senario politik tanahair. Namun, cara beliau mengolah dan menyerang perwatakan Tuan Guru Presiden sangat dikesali.

Tidak apa pemimpin yang tidak pernah melakukan kesilapan, kerana tidak ada manusia yang maksum. Dalam profesion kehakiman sekalipun, bukan tidak pernah berlaku kesilapan dalam penghakiman. Bahkan, hakim yang boleh dibeli pun bukan sedikit jumlah orangnya. Justeru, kalau berlaku kelemahan-kelemahan dan kesilapan strategi daripada seorang pemimpin politik, takkanlah tiada peluang kedua, berbeza dengan pegangan profesor terkenal tersebut..

Yang menghairankan, pemimpin-pemimpin PR yang lain tidak diserang sebegitu nekad.

Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin PKR yang dianggap penuh karismatik juga pernah tersilap strategi. Paling jelas dalam isu lompatan 16 September. Ternyata ia menjadi senjata makan tuan, apabila setakat ini sudah ada empat orang ADUN PKR yang keluar parti dan mengisytiharkan diri sebagai calon bebas yang ‘mesra BN’ dan belum ada lompatan dari pihak musuh.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz juga tidak terlepas dari kesilapan. Contohnya,dalam PRU ke 12 apabila memberi laluan kepada Ibrahim Ali untuk bertanding di Pasir Mas dengan mengorbankan kerusi PAS. Sedangkan ketika itu tokoh seperti Tuan Guru Haron Din menyifatkan Ibrahim Ali sebagai ‘munafiq’. Akhirnya, Ibrahim Ali bertukar wajah dan menggigit kembali tangan tuan yang menghulurkan makanan.


Begitulah lumrah dalam politik, tidak dapat lari dari kelemahan. Namun, Dr Aziz memilih cara yang berbeza dalam mengolah kepimpinan DSHH :

-Kepemimpinan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dianggap sangat lesu sehingga beliau boleh diumpamakan "Pak Lah versi PAS", kata ahli akademik itu, mengikut laporan sebuah portal politik. -Bagi Dr Aziz, Presiden PAS itu dianggap sudah ‘hilang stim’.
-Ada juga ulasan nakal beliau yang mengatakan Presiden PAS itu mengcemburui populariti Datuk Seri Anwar Ibrahim.
-Dan paling memedihkan, DSHH disifatkan sebagai boneka dan Pro-Umno kerana mencadangkan idea ‘Kerajaan Perpaduan’. Walaupun sudah banyak kali DSHH menegaskan bahawa isu Unity Government sudah ‘tutup buku’ dan berakhir, beliau tetap dibidas oleh profesor tersebut atas isu yang sama. Isu tersebut disifatkannya sebagai ‘ciuman maut’ buat Presiden PAS itu.

Bagaikan seorang hakim, hukuman yang dijatuhkan terhadap DSHH adalah mandatori dan muktamad. DSHH mesti berundur dan menyerahkan jawatan kepada orang lain. Pada saya, undang-undang ciptaan manusia dan para pengamalnya juga sudah tamat tempoh.. Mesti berundur.. Dan memberi laluan pada hukum Allah dan para penegaknya.

Walaupun, ramai yang mengecam Dr Aziz dan bersedia untuk bertindak-balas . Namun, Tuan Guru Presiden setakat ini, mengambil pendekatan yang lunak . Beliau hanya memberi jawapan berkias dan sekali-kali tidak menyebut nama profesor tersebut. Apatah lagi untuk mengjatuhkan air mukanya.



Keilmuan Dr Abd Aziz tidak dipertikaikan, dan kewibawaannya tidak diragui. Namun, sekadar untuk mengingatkan .. Mungkin kesibukan beliau mengtafsir dan menghurai perlembagaan dan undang-undang ciptaan Lord Reid menyebabkan beliau terlepas pandang bahawa DSHH bukanlah berperwatakan ‘politic animal’ sebagaimana ahli politik yang biasa. Beliau merupakan seorang ulama haraki muslih yang berkelulusan Siasah syar’ieyyah daripada Universiti Al-Azhar.

Teringat dengan kata-kata seorang ulama’ :
Imam Ibn 'Asakir rahimahullah berkata, "Ketahuilah wahai saudaraku -semoga Allah subhanahu wata’ala merahmatimu dan kita semua- bahwa daging para ulama itu beracun.

Saya berpendapat, Dr Aziz perlu memohon maaf daripada DSHH, sebelum ‘tulah’ akan hinggap pada dirinya pula..

No comments:

Post a Comment