Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Tuesday, September 29, 2009

Sebat Kartika ; Cahaya Di Hujung Terowong...



Syabas Kartika Sari Dewi..!!!

Sebelum ini tidak ramai yang mengenalinya.. Kartika Sari Dewi Shukarno,32, tiba-tiba sahaja namanya melonjak dan meniti di bibir-bibir, bualan di kedai kopi, dan jadi bahan berita media utama..

Pertama sekali syabas diucapkan buat Kartika, suami dan keluarga atas keteguhan hati kerana beliau bersedia untuk menghadapi hukuman sebat yang bakal dijalankan bila-bila masa sahaja.. Walaupun dipujuk, dirayu, disogok..Dengar ceritanya sehingga bapanya sendiri sampai ke peringkat ditawarkan sogokan wang jika sanggup membuat rayuan untuk mengenepikan hukuman yang telah ditetapkan oleh Mahkamah Syariah Pahang..
Rujuk - http://www.malaysiakini.com/news/111418

Begitulah takutnya golongan yang sangat ‘alahan’ dengan hukum Islam.. Hukuman yang bakal dijalankan tidak pun sampai 40/80 sebatan sebagaimana hukuman Islam yang sebenarnya…Cuma 6 sebatan sebagaimana mengikut peruntukan undang-undang Syariah di M’sia pada hari ini.. Kalau ada ‘bau-bau bacang’ dengan Islam pun mereka dah fobia…
(http://www.malaysiakini.com/news/111476)

Macam2 alasan dikeluarkan…

Tiada tukang sebat bertauliah :
-telah dinafikan oleh PGSM- rujuk (http://www.malaysiakini.com/news/1115770

Hukuman sebat kejam :
-Hukuman sebat yang dijalankan ikut undang-undang sivil jauh berbeza daripada undang-undang sebat ikut mahkamah Syariah. Macam langit dengan bumi.
(http://www.malaysiakini.com/news/111478)

Sampai ada Pak Menteri dan Mak Menteri turut campurtangan minta Kartika merayu supaya digugurkan rayuan
(http://www.malaysiakini.com/news/111522)

Mengapa …? Takut sangat ke ‘keadilan’ Islam terserlah..? Takut semua orang buka mata..Nampak keindahan Islam..

Sekarang saya sudah nampak bibit-bibit keindahan itu semakin terserlah yang sememangnya dicemburui oleh mereka yang mempunyai penyakit hati…

Kartika semakin iltizam dengan pengamalan agama dan mula bertudung. Perilakunya memang sudah berubah. Berputar 180 darjah. Bapanya sendiri melahirkan rasa sukacitanya dengan perubahan yang positif tersebut..Saya petik kenyataan bapanya berdasarakan laporan Berita Minggu, Ahad, 27 September 2009.

“ Saya terharu dan bersyukur apabila melihat kartika sudah mula membeli beberapa helai tudung dan selendang untuk pemakain hariannya,” kata Shukarnor Abdul Muttalib, bapa model sambilan tersebut.

“Selepas apa yang berlaku ke atas dirinya, saya bersyukur Kartika ingin berubah menjadi wanita dengan imej sopan, berhemah tinggi serta menunjukkan ciri-ciri wanita yang dituntut Islam. Perubahan ini diharap dapat menjadi ikutan wanita diluar sana,” ujarnya lagi.



Nah..! Itu belum dilaksanakan hukuman..pun sudah nampak bagaimana peranan undang-undang Islam mampu mengubah kehidupan manusia daripada buruk kepada baik. Apa lagi setelah dilaksanakan seluruh aspek perundangan dan Syariat secara sempurna.

Benarlah kata guru saya ;

“ Orang mengatakan ayat-ayat Al-Quran yang menyentuh berkenaan undang-undang Islam hanyalah 0.001 % , namun apabila dilaksanakan, ia bakal mewarnai 99.9 % kehidupan manusia..”

Buat Kartika dan keluarga dan semua umat Islam, saya ingatkan kalian dengan satu hadis Nabi SAW yang bermaksud:
"Satu hukum hudud yang dilaksanakan di bumi dengan haknya lebih membersihkan daripada hujan rahmat selama empat puluh pagi." ...

Titian_Fitrah

No comments:

Post a Comment