Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Saturday, September 5, 2009

Muhasabah Lewat Nisfu Ramadhan




Teringat ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Zulkifli Muhammad Al-Bakri lebih 10 tahun yang lalu di Dewan sekolah SMAASZA. Beliau menaqalkan satu hadith yang bermaksud :

“ Berapa ramai orang yang berpuasa di siang hari, tetapi dia tidak mendapat apa-apa ganjaran melainkan lapar dan dahaga. Dan berapa ramai orang yang berqiam di malam hari tidak mendapat apa-apa ganjaran melainkan letih dan mengantuk..”

Beliau juga menukilkan satu hikmah daripada Syeikh Ibnu ‘Athaillah As-Sakandari di dalam kitbnya ‘Al-Hikam’ :

“ Boleh jadi Allah membuka kepadamu pintu-pintu melakukan ketaatan, akan tetapi Allah tidak membuka kepada mu pintu penerimaan.”

Mengapa begitu..?

Mungkin salah satu daripadanya, kerana seseorang itu hanya menahan diri daripada lapar dan dahaga. Tetapi tidak menahan diri daripada kejahatan-kejahatn yang lain seperti mengumpat dan berdusta.

Sabda Nabi Muhammad SAW :
“ Bukanlah puasa itu setakat menahan daripada makan dan minum, sesungguhnya puasa itu juga menahan diri daripada perkara yang lagha ( sia-sia ) dan kejahatan.”

Sabda Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda :
“ Puasa itu benteng selagi mana seseorang itu tidak merobohkannya.”

Sahabat bertanya :
“ Dengan apa seseorang itu merobohkannya ?”

Nabi Muhammad SAW menjawab :
“ Dengan berdusta atau mengumpat.”

Semoga amalan-amalan kita di sepanjang Ramadhan diterima Allah Azza Wa Jalla dan dikurniakan Istiqamah dalam melakukan ketaatan…Amin.

No comments:

Post a Comment