Dunia hanya beberapa ketika, jadikan ia dalam ketaatan : الدنيا ساعة ، اجعلها طاعة

Friday, January 1, 2010

Benarkah Duit Adalah Segala-galanya...??


Duit bukan segala-galanya..Tapi, segala-galanya dengan duit..

Tidak kusangka, di penghujung 2009 ada peristiwa ‘suram’ yang menjadi akan menjadi iktibar pada tahun depan..

30 Disember, pukul 8.10 pagi, aku parking kereta kat kawasan letak kereta bermeter di luar perkarangan Hospital Sultanah Nur Zahirah.. Kat dalam dah penuh dengan kereta, kecik, besar.. Ramai sungguh orang sakit kat Terengganu ni..Ku masukkan dalam meter, duit syiling 20 sen. Jangkaku sekejap je nak daftarkan Syahid untuk terima rawatan di unit oftamologi.. Hajatnya lepas tu nak tinggalkan dia dengan umminya untuk dapatkan rawatan.. ku terpaksa bergegas ke sekolah untuk mesyuarat pertama sebelum sesi persekolahan dibuka.. Mesyuarat penting ..

Tapi bila dah berada kat dalam, tak sampai hati nak tinggalkan Syahid dengan umminya.. Jiwa kebapaan yang meruntun hati, akhirnya mendorongku untuk terus bersamanya dalam bilik doktor Syahidah, salah seorang pakar mata kat HSNZ..
Selepas pemeriksaan, doktor Syahidah yang masih muda titiskan cecair untuk kembangkan matanya bagi memudahkannya nak tahu berapa power matanya.. Baru boleh buat spek, ujarnya..Sejam lagi kena tunggu..

Aku ambil peluang untuk ke sekolah walaupun budak tu merayu-rayu agar tak meninggalkannya.. Bila semuanya nampak OK.. Selesai rawatan nanti, datuknya yang akan datang mengambilnya..

Jam 10.15 pagi, aku keluar dari pagar hospital untuk ke sekolah yang jaraknya hampir 35 kilometer.. Mataku terpandang sekeping kertas terselit di cermin depan kereta, satu notis saman Majlis Bandaraya Kuala Terengganu.. Kompaun RM 40.00 sebab tak isi duit tambahan dalam meter..
Dah agak dah..Terkena kali ni…

Aku pasrah, cuma sedikit ‘frust’ sebab lewat sikit jer..tak sampai satu jam..Lagipun, bila fikir kantungku pun dah hampir kering bulan ni sebab elaunku untuk bulan Jan dan Feb ditangguhkan untuk proses penyelenggaraan, kata pihak IPG.. RM 40 pun dah kira banyak untuk golongan marhaen macam aku ni…

Hujung bulan ni, banyak belanja keluar ; hutang pinjaman Yayasan, insuran, cukai jalan, tukar nama kereta campur baiki sedikit-sebanyak.. Sekolah pun dah nak buka.. Mana nak korek duit lagi…Duit mengalir macam air.
Teringat kata-kata seorang pengceramah dalam program Multaqo Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir kelmarin, “ Duit bukan segala-galanya..Tapi segala-galanya dengan duit…” Mungkin ada kebenaran walaupun bukan 100 %...

Masuk bilik mesyuarat dengan sedikit mencuka dan senyum yang dibuat-buat… Bila beritahu pada kawan-kawanku insiden yang menimpaku pagi tadi, Semuanya berpandangan tak perlu bayar saman MBKT.. Tak ada apa-apa pun kata mereka.. Bukan saman polis trafik.
“ Saya dah ada empat surat saman, entah kemana dah hilang..” Kata Cikgu Razali.. Cikgu Awi dah[ kena dua kali, katanya. Juga tak dihiraukan.. Fahmi, juruteknik baru di sekolahku, pernah terima surat kompaun empat kali…

“ Tak perlu disusahkan.. Enjin jet 50 juta hilang pun, takde orang kisah..” Sindir Cikgu Ilas sinis. Dia memang terkenal penyokong tegar Pakatan Rakyat.
“ Bukan satu, tapi dua..” Kata tambah ustazah Rabiah lagi.

31 Disember, lebih kurang jam 9.00 pagi, aku dah berada di ruang legar bangunan MBKT yang terkenal dengan jolokan Bandaraya Warisan Pesisir Air.. Tingkat Empat, di kaunter no 10, aku mengjelaskan kompaun yang dikeluarkan semalam ..

Sebenarnya bagiku, RM 40 bukan perkara besar.. Itu pun aku guna duit dari dividen BSN yang bagi setengah ulama’, ia syubhah..Semoga ia akan mengalir untuk kepentingan awam dan pembangunan negara…Cuma yang aku benar-benar terkilan, bila mengenangkan sikap setengah-setengah pihak yang begitu wewenang menyamun, menyeleweng jutaan, malahan berbilion-bilion harta negara yang dikutip dari cukai dan bayaran-bayaran dari poket rakyat…

Cukuplah dengan isu enjin jet hilang, yang bagi sebahagian penganalisis politik sebagai lawak paling bodoh pada tahun 2009… Kalau enjin jet sebesar itu pun boleh diseludup ke luar negara tanpa sebarang data, bagaimanalah agaknya dengan kebocoran sistem keselamatan negara, pemalsuan data-data maya, transaksi wang dan pelbagai bentuk jenayah kolar putih yang lain…

Bukan Pak Mat, pencuri telur yang melakukannya, tapi orang-orang yang dianggap sebagai perwira negara..Ajaib…ajaib…

Semoga tahun 2010 akan mengabulkan harapan baru rakyat yang mengdambakan negara berkebajikan, aman dan makmur..Insyaallah..

No comments:

Post a Comment